Durabrik viert 50 jaar vakmanschap!

Een plek creëren waar het altijd heerlijk thuiskomen is: dat is waar Durabrik voor staat. Al 50 jaar lang! In 1966 richt Jacques Callens de bouwonderneming op, en in 1996 nemen zijn kinderen Joost en Claudia het roer over. Met een indrukwekkend hoog aantal verwezenlijkingen van projecten, huizen en woonerven over heel België is het bedrijf vooral bekend om zijn jarenlange bouwexpertise. Vandaag groeit het bouwbedrijf verder, realiseert het een omzet van 80 miljoen euro en heeft het intussen maar liefst 3 merken onder zijn hoede: Durabrik focust op nieuwbouwprojecten, Victor speelt in op de groeiende renovatiemarkt en EcoPuur tekent voor duurzame bouwtechnieken. 

CEO Joost Callens licht toe: “Al 50 jaar lang draait het bij Durabrik om innovatie. Zo bedacht ons bedrijf het concept van instapklare woningen, en tegenwoordig verwezenlijken we huizen die nu al volledig voldoen aan de bouwnorm van 2021. Maar bovenal is Durabrik een bouwbedrijf dat zijn jarenlange bouwexpertise combineert met een ware passie voor mensen. Voor ons is bouwen veel meer dan het vakkundig uitvoeren van een plan: wij werken mét en vóór mensen.”

Het is duidelijk dat Durabrik creativiteit en innovatief ondernemen hoog in het vaandel draagt en daarmee is het bedrijf een opvallende speler binnen de sector. Door de vele bouwprojecten én door de sterke bedrijfscultuur is het een unieke onderneming om mee én voor te werken. Zo omschrijft het letterwoord ‘Rosie’ de belangrijkste waarden van Durabrik: Respect, Ontplooiing, Samenwerken, Innovatief ondernemerschap en Eigenaarschap. 

Joost Callens legt zijn visie als ondernemer uit: “Durabrik staat bekend als een werkgever met een innovatieve human-resourcesaanpak: wij geven onze medewerkers alle ruimte om zichzelf te ontplooien en om zichzelf te zijn. Dat is meteen ook de basis van ons succes: daar ben ik rotsvast van overtuigd. Want de tevredenheid van onze medewerkers intern gaat hand in hand met de tevredenheid van onze klanten extern.”  

Als een onderneming gedreven door waarden hecht Durabrik ook bijzonder veel belang aan maatschappelijk engagement. Onbaatzuchtig teruggeven aan de maatschappij is één van de strategische doelstellingen van het bedrijf.  Durabrik steunt daarom jaarlijks verschillende goede doelen, en daarbij zijn zowel medewerkers als stakeholders betrokken partij. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de 50ste verjaardag van het bouwbedrijf het thema ‘geven’ heeft gekregen.

“Tijdens ons feestjaar lanceert Durabrik de actie ‘een hart voor mensen’ en schenken we € 1000 aan een goed doel in elke gemeente waar we een nieuw project starten”, legt Joost Callens uit. “Op die manier geven we een stukje terug. Niet omdat het moet, maar omdat het juist voelt.”

 

De hoogtepunten van 50 jaar Durabrik

 

1960 – 1970: vernieuwing als topprioriteit

In 1966 begint Jacques Callens samen met enkele partners een bedrijf dat landbouwpanden, kantoren, loodsen en garages bouwt. De nadrukkelijke focus ligt daarbij op vernieuwing en klantgerichtheid. Het blijkt al snel dé manier om met een jong bedrijf naam te maken in een markt overspoeld door concurrentie.

 

1970 – 1980: duurzaam en degelijk

Wanneer het bedrijf zich toelegt op de markt van prefabwoningen, houtskeletbouw en betonelementen, ontstaat de naam Durabrik: een verwijzing naar de duurzaamheid (dura) van degelijke materialen (brik). Met het allereerste kijkwoningendorp pakt het bedrijf bovendien uit met een revolutionair concept.

 

1980 – 1990: van prefab naar traditioneel bouwen

Dankzij de strategische overstap van prefab naar traditioneel bouwen, ziet Durabrik het orderboek sneller en met grotere regelmaat gevuld. Bovendien investeert het bedrijf in extra kijkwoningen én in een gloednieuw bedrijfsgebouw langs de E40.

1990 – 2000: onder het motto ‘We bouwen je thuis!’

Durabrik kent een opmerkelijke groei, zowel dankzij de bouw van woningen als van appartementen. Bovendien begeeft het bedrijf zich vanaf nu ook op de markt van de bouwgronden, telkens met veel respect voor een bijzondere ruimtelijke balans. Durabrik ontwikkelt de totaalconcepten trouwens volledig volgens de wens van zijn klant. De aanpak ‘We bouwen je thuis’, al van bij het prille begin latent aanwezig, komt hiermee tot volle ontplooiing.

 

2000-2010: jaren van grote groei

Durabrik blijft vernieuwen als bouwer van integrale woonprojecten en ontwikkelt een concept voor instapklare woningen. Bovendien stapt het bedrijf in projecten van publiek-private samenwerking (PPS) en gaat het ook van start met een afzonderlijke afdeling voor renovaties. Deze groei maakt een aanpassing van de bedrijfscultuur noodzakelijk en Joost Callens neemt zijn team mee op camino naar Compostella om de krijtlijnen van de nieuwe cultuur vorm te geven.  Ook het bedrijfsgebouw ondergaat een grote metamorfose.  Blikvanger van het gebouw is “het Blanco Huis”, een vergaderzaal met grote glazen wanden.  Het ultramoderne gebouw symboliseert de transparantie van de relatie met klanten en medewerkers.

 

2010-2020: uitbreiding met Victor en EcoPuur

In 2011 start Durabrik met Victor, een merk dat zich toelegt op renovatie en bouwen op maat, en in 2013 neemt het EcoPuur over. Hierdoor begeeft het bedrijf zich nu ook op de markt van duurzaam en energiezuinig bouwen.

 

Vandaag – tevredenheid van de klant als absoluut doel

Durabrik, Victor en EcoPuur spitsen zich elk verder toe op hun eigen marktsegment. Met als voornaamste doelstelling: telkens de hoogst mogelijke tevredenheid van de klant bereiken.

 

 

 

Over Durabrik

Durabrik is het bedrijf achter de totaalaannemers Durabrik (nieuwbouw), Victor (renovatie) en Ecopuur (duurzame gebouwtechieken). Binnen Durabrik is ook een afdeling werkzaam die zich specifiek richt op overheden en publieke opdrachtgevers: Durabrik Publieke Samenwerking.

Durabrik creëert toekomstgerichte woonoplossingen vanuit ieders behoefte aan levenskwaliteit en kan zich vandaag met 50 jaar ervaring, een vaste waarde in de bouwsector noemen. Een team van 230 vaste medewerkers realiseert een jaaromzet van 99 miljoen euro. Joost en Claudia Callens staan als tweede generatie in dit familiebedrijf aan het hoofd. De hoofdzetel langs de E40 in Drongen is een blikvanger die gekenmerkt wordt door een unieke inspiratieruimte en door het blanco huis, geïntegreerd in de hoek van het gebouw. Het opvallende gebouw staat symbool voor de onderscheidende identiteit van het bedrijf.

De bedrijfsidentiteit van Durabrik wordt ontwikkeld door een progressief HR beleid. De expertise in bouwen wordt gecombineerd met een heel menselijke aanpak, waarin zowel de klant als de medewerker zich voor 100% betrokken voelt. Want bouwen begint bij mensen! Respect en vertrouwen, Ontplooiing en Ontwikkeling, Samenwerken, Innovatief ondernemen en Eigenaarschap (ROSIE) vatten de vijf bedrijfswaarden samen die uitgedragen worden door alle Durabrik medewerkers, van de metser over de bouwadviseur tot de ingenieurs. Vanuit de positieve kracht van medewerkers streeft het bedrijf naar de hoogst mogelijke klantentevredenheid.

Door zijn mensgerichte en innovatieve aanpak weet Durabrik zich te onderscheiden binnen de bouwsector. Zo werd de groep voor haar personeelsbeleid bekroond met de titel "Vlaamse HR Ambassadeur 2015' en kregen ze in 2017 van Vlerick het certificaat “Great place to work”. In 2016 werd het kwaliteitsbeleid van Durabrik beloond met de Kwinta Business Excellence Award. In 2017 werd Joost Callens, ‘CSR professional of the year’ voor het duurzaamheidsbeleid van het bedrijf.

Durabrik
Landegemstraat, 10
9031 Drongen