De Kwetsbare Leider - Bouwstenen voor persoonlijke ontwikkeling en leiderschap

De persoonlijke zoektocht van Joost Callens, CEO Durabrik

In zijn allereerste boek ‘De Kwetsbare Leider’ vertelt Joost Callens, CEO van Durabrik, het relaas van zijn persoonlijke en voortdurende zoektocht naar authentiek leiderschap. Hiermee biedt hij managers, HR-professionals, consultants en andere leergierigen ware bouwstenen voor hun persoonlijke ontwikkeling en leiderschap.

Toen Joost, samen met zijn zus Claudia, het roer van zijn vader overnam bij Durabrik wilde hij zijn eigen weg zoeken en Durabrik transformeren naar een waardegedreven organisatie. Vandaag is de onderneming uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf in de bouwsector: Durabrik voert klantenzorg hoog in het vaandel en de firma staat ook bekend als een werkgever met een innovatieve HR-aanpak die medewerkers alle ruimte geeft om zichzelf te kunnen zijn. Voor Joost betekende deze weg naar verandering binnen het bedrijf ook een intensieve zoektocht naar verandering bij zichzelf. In ‘De Kwetsbare Leider’ beschrijft hij zijn belangrijkste leermomenten en hoe hij deze dagdagelijks integreert in zijn werkomgeving. Met een expeditie naar de Noordpool tot Camino-tochten met medewerkers, en met stilte meditatie tot intensieve leiderschapstrajecten.

Op een bijzonder boeiende manier neemt Joost de lezer mee op zijn persoonlijke tocht en daarbij laat hij diep in zijn ziel kijken. Hierover vertelt hij: ‘Als je zelf niet als eerste in beweging komt, zal de organisatie ook niet in beweging komen. Verandering doorvoeren vraagt openheid en bereidheid van de leiding om zich kwetsbaar op te stellen. Kwetsbaarheid getuigt van authenticiteit en is verbonden met extreme kracht. Pas door de confrontatie met je eigen kwetsbaarheid aan te gaan, kan je evolueren als mens én als leider. Het vraagt moed om naar jezelf in de spiegel te kijken, maar ik hoop dat andere leidinggevenden na het lezen van mijn boek die stap ook durven zetten. Inzicht in jezelf is namelijk de eerste stap naar meer kleur in je relatie met je medewerkers.’

De CEO neemt de lezer verder ook in zijn visie op ondernemen en hoe hij binnen Durabrik  constant inspeelt op de razend snel veranderende maatschappij, technologie en markt. Voor Joost betekent dat ook dat hij als leider van een onderneming een maatschappelijke en sociale rol opneemt: voor Durabrik meteen een unieke kans om zich te onderscheiden van andere bouwbedrijven. En ook het maatschappelijk engagement van de firma maakt fundamenteel deel uit van zijn strategie. Zo ondersteunt het bedrijf verschillende sociale projecten en dat in nauwe samenwerking met de medewerkers. ‘Niet omdat het moet, maar omdat het de enige manier is die juist voelt.’

Samengevat stelt Joost het als volgt: ‘Eén van onze grootste uitdagingen blijft het energie-efficiënter maken van bestaande en nieuwe woningen en deze tegelijkertijd ook betaalbaar, duurzaam en comfortabel te houden. Energieneutrale en toekomstgerichte bouwoplossingen uitwerken, maakt bij Durabrik integraal deel uit van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarnaast onderzoeken we ook andere vormen van duurzaamheid.  Zo gaan wij heel bewust op zoek naar nieuwe woonoplossingen voor andere doelgroepen, zoals mensen met een beperking of voor mensen die in armoede leven.”

Contacteer ons
Ann Ramaekers oSérieux! PR agency
Over Durabrik

Durabrik is het bedrijf achter de totaalaannemers Durabrik (nieuwbouw), Victor (renovatie) en Ecopuur (duurzame gebouwtechieken). Binnen Durabrik is ook een afdeling werkzaam die zich specifiek richt op overheden en publieke opdrachtgevers: Durabrik Publieke Samenwerking.

Durabrik creëert toekomstgerichte woonoplossingen vanuit ieders behoefte aan levenskwaliteit en kan zich vandaag met 50 jaar ervaring, een vaste waarde in de bouwsector noemen. Een team van 230 vaste medewerkers realiseert een jaaromzet van 99 miljoen euro. Joost en Claudia Callens staan als tweede generatie in dit familiebedrijf aan het hoofd. De hoofdzetel langs de E40 in Drongen is een blikvanger die gekenmerkt wordt door een unieke inspiratieruimte en door het blanco huis, geïntegreerd in de hoek van het gebouw. Het opvallende gebouw staat symbool voor de onderscheidende identiteit van het bedrijf.

De bedrijfsidentiteit van Durabrik wordt ontwikkeld door een progressief HR beleid. De expertise in bouwen wordt gecombineerd met een heel menselijke aanpak, waarin zowel de klant als de medewerker zich voor 100% betrokken voelt. Want bouwen begint bij mensen! Respect en vertrouwen, Ontplooiing en Ontwikkeling, Samenwerken, Innovatief ondernemen en Eigenaarschap (ROSIE) vatten de vijf bedrijfswaarden samen die uitgedragen worden door alle Durabrik medewerkers, van de metser over de bouwadviseur tot de ingenieurs. Vanuit de positieve kracht van medewerkers streeft het bedrijf naar de hoogst mogelijke klantentevredenheid.

Door zijn mensgerichte en innovatieve aanpak weet Durabrik zich te onderscheiden binnen de bouwsector. Zo werd de groep voor haar personeelsbeleid bekroond met de titel "Vlaamse HR Ambassadeur 2015' en kregen ze in 2017 van Vlerick het certificaat “Great place to work”. In 2016 werd het kwaliteitsbeleid van Durabrik beloond met de Kwinta Business Excellence Award. In 2017 werd Joost Callens, ‘CSR professional of the year’ voor het duurzaamheidsbeleid van het bedrijf.

Durabrik
Landegemstraat, 10
9031 Drongen